Nyhed |  29.08.2018
 | 

Raffinaderierne bliver afgørende for den grønne omstilling

Vi må finde bæredygtige flydende alternativer til de fossile brændstoffer, hvis vi skal i mål med Parisaftalen. Her kan raffinaderierne spille en afgørende rolle!

Jacob Stahl Otte  
Direktør
Skal verdens lande nå Parisaftalens mål om at holde den globale opvarmning på et godt stykke under to grader, skal vi have mange løsninger i spil. Her kan de europæiske raffinaderier få en afgørende rolle.

Selvom elektrificeringen fylder meget herhjemme med stort politisk fokus på vindmøller, elbiler og varmepumper tyder intet på, at transportens efterspørgsel efter flydende brændstoffer på verdensplan vil blive mindsket i de kommende årtier.

Tal fra det internationale energiagentur (IEA) viser tværtimod, at olieefterspørgslen vil stige - selv i et vidtgående elektrificeringsscenarie, hvor elbilerne kommer til at dominere persontransporten. Det skyldes væksten i den tunge transport og flytrafikken, som ikke for alvor vil kunne elektrificeres med batterier. Flydende brændstoffer har derimod en ekstremt høj energitæthed, som medfører, at man kan have meget store energimængder med sig, hvilket især er nødvendigt i den tunge transport og fly. Der kræves med andre ord, at vi finder bæredygtige flydende alternativer til de fossile brændstoffer.

"Der kræves med andre ord, at vi finder bæredygtige flydende alternativer til de fossile brændstoffer. "

Raffinaderierne kan få en nøglerolle for udviklingen og produktionen af stadig flere VE-brændstoffer ved at integrere forskellige former for vedvarende energi i deres produktion (co-processing).

I dag produceres der bl.a. benzin, diesel og flybrændstof af råolie, som herefter iblandes biobrændstoffer. Men i fremtiden vil råolien gradvist kunne erstattes med restprodukter fra blandt andet landbrug og industri eller optimalt set af indfanget CO2, hvor kulstofatomerne omdannes til flydende brændstof i kombination med brint, som via elektrolyse kan produceres af VE-strøm fra vind og sol. Dermed opnås et flydende VE-brændstof med samme egenskaber som de fossile.

Fuels Europe, der organiserer den europæiske raffinaderiindustri på EU-niveau, offentliggjorde i foråret deres 2050-vision for raffinaderiernes bidrag til, at EU når sine klimamål. Af visionen fremgår det, at de europæiske raffinaderier er langt i overvejelserne om, hvordan de kan spille en aktiv rolle i et 2050-scenarie, hvor fossil energi erstattes af vedvarende alternativer. Drivkraft Danmark er helt enig i Fuels Europes vision. Raffinaderierne er en del af fremtiden og ikke bare af nutiden.

De to danske raffinaderier i Fredericia og Kalundborg ligger som de fleste andre raffinaderier i klynger med anden industri og forsyningsvirksomheder. Det giver en række muligheder, som ikke udnyttes i dag. Der er derfor et stort uudnyttet potentiale i at se raffinaderierne i sammenhæng med omgivelserne og udnytte, at den ene industris ”affaldsprodukter” kan være den andens ressourcer.

Desværre er der i dag en række administrative forhindringer og usikkerheder, som skal ryddes af vejen, for at raffinaderierne for alvor kan udnytte deres potentiale som en del af den grønne omstilling. Det gælder for eksempel i forhold til udnyttelse af raffinaderiernes overskudsvarme i fjernvarmesystemet. Samtidig bør det sikres, at de VE-brændstoffer, som produceres på raffinaderierne kan tælle med i EU’s VE-krav og brændstofleverandørernes iblandingskrav – ikke bare i 2030 men også herefter. Klare og langsigtede rammebetingelser er nemlig helt afgørende for langsigtede investeringer, som kan sikre, at markedet finder de bedste og billigste alternativer till fossil energi.