Nyhed |  31.05.2018
 | 

Kommentar: Drivkraft Danmark med fokus på forbrugere frem for systemer

Vores branche har specialiseret sig i at imødekomme skiftende behov i et konkurrenceudsat marked. Det sikrer, at danskerne hver dag kan få energi nemt og billigt. Det skal de også have fremover, når der bliver flere energiformer at vælge imellem.

Jacob Stahl Otte  
Direktør
Den 8. maj ændrede Energi- og olieforum navn til Drivkraft Danmark. Det nye navn skal understøtte branchens igangværende omstilling og udvikling fra benzinstationer til energistationer. Navnet skal samtidig afspejle vores vision: ”at levere fremtidens energi til mennesker og samfund i bevægelse”. 

Vore medlemmer har hver dag kontakt med flere hundrede tusinde danskere, som tanker på stationerne, vasker biler eller køber flaskegas til havegrillen. Medlemmerne har dermed en unik viden om, hvad der virker for forbrugerne, hvilket er helt afgørende for vores fokus på mennesker frem for systemer. Systemer er gode, når man kan planlægge mange år frem i tiden, som vi kender det fra el-, gas og fjernvarmen. Men transporten er ikke et system! Transporten er derimod dynamisk og fleksibel. Derfor er vores branche specialiseret i at imødekomme skiftende behov i et konkurrenceudsat marked. Det sikrer, at danskerne hver dag kan få energi nemt og billigt.

"Medlemmerne har en unik viden om, hvad der virker for forbrugerne. "

Skal vi lykkes med den grønne omstilling af transportsektoren, er det derfor vigtigt at have ovenstående med i ligningen. Ellers risikerer vi, at den ”optimale løsning” udtænkt i en brancheorganisation, tænketank eller på et universitet fører til en ny ”Better Place”, hvor forbrugerne, producenterne, eller udlandet i sidste ende vælger andre teknologier og løsninger, end dem man havde regnet sig frem til som optimalt i sit system. Modsat vil et samspil mellem forbrugerne, markedet og eksisterende systemer føre til omkostningseffektive udbredelse af grønne løsninger. Det skal sikres med teknologineutrale rammer for grøn omstilling, så de forskellige teknologier kan konkurrere på lige fod med hinanden om at levere løsninger bedst, billigst og smartest. 

Drivkraft Danmarks medlemmer har siden 2010 blandet bæredygtige biobrændstoffer i al benzin og diesel. Samtidig udbydes en række andre drivmidler som el, biogas, metanol og brint på stationerne. Disse energiformer vil udbredes i takt med, at de bliver mere konkurrencedygtige. Det sker dog ikke af sig selv. Derfor arbejder vi aktivt på at sikre grøn omstilling samtidig med at hjulene holdes i gang. 

Et nyt navn og logo ændrer naturligvis ikke noget i sig selv. Men det markerer, at vi som branche tager vores ansvar alvorligt og går offensivt ind i kampen for omkostningseffektive grønne løsninger til transport og opvarmning med fokus på forbrugernes frem for systemernes behov.



 

Skal vi lykkes med den grønne omstilling af transportsektoren, er det derfor vigtigt at have ovenstående med i ligningen. Ellers risikerer vi, at den ”optimale løsning” udtænkt i en brancheorganisation, tænketank eller på et universitet fører til en ny ”Better Place”, hvor forbrugerne, producenterne, eller udlandet i sidste ende vælger andre teknologier og løsninger, end dem man havde regnet sig frem til som optimalt i sit system. Modsat vil et samspil mellem forbrugerne, markedet og eksisterende systemer føre til omkostningseffektive udbredelse af grønne løsninger. Det skal sikres med teknologineutrale rammer for grøn omstilling, så de forskellige teknologier kan konkurrere på lige fod med hinanden om at levere løsninger bedst, billigst og smartest. 

Drivkraft Danmarks medlemmer har siden 2010 blandet bæredygtige biobrændstoffer i al benzin og diesel. Samtidig udbydes en række andre drivmidler som el, biogas, metanol og brint på stationerne. Disse energiformer vil udbredes i takt med, at de bliver mere konkurrencedygtige. Det sker dog ikke af sig selv. Derfor arbejder vi aktivt på at sikre grøn omstilling samtidig med at hjulene holdes i gang. 

Et nyt navn og logo ændrer naturligvis ikke noget i sig selv. Men det markerer, at vi som branche tager vores ansvar alvorligt og går offensivt ind i kampen for omkostningseffektive grønne løsninger til transport og opvarmning med fokus på forbrugernes frem for systemernes behov.

 

Skal vi lykkes med den grønne omstilling af transportsektoren, er det derfor vigtigt at have ovenstående med i ligningen. Ellers risikerer vi, at den ”optimale løsning” udtænkt i en brancheorganisation, tænketank eller på et universitet fører til en ny ”Better Place”, hvor forbrugerne, producenterne, eller udlandet i sidste ende vælger andre teknologier og løsninger, end dem man havde regnet sig frem til som optimalt i sit system. Modsat vil et samspil mellem forbrugerne, markedet og eksisterende systemer føre til omkostningseffektive udbredelse af grønne løsninger. Det skal sikres med teknologineutrale rammer for grøn omstilling, så de forskellige teknologier kan konkurrere på lige fod med hinanden om at levere løsninger bedst, billigst og smartest. 

Drivkraft Danmarks medlemmer har siden 2010 blandet bæredygtige biobrændstoffer i al benzin og diesel. Samtidig udbydes en række andre drivmidler som el, biogas, metanol og brint på stationerne. Disse energiformer vil udbredes i takt med, at de bliver mere konkurrencedygtige. Det sker dog ikke af sig selv. Derfor arbejder vi aktivt på at sikre grøn omstilling samtidig med at hjulene holdes i gang. 

Et nyt navn og logo ændrer naturligvis ikke noget i sig selv. Men det markerer, at vi som branche tager vores ansvar alvorligt og går offensivt ind i kampen for omkostningseffektive grønne løsninger til transport og opvarmning med fokus på forbrugernes frem for systemernes behov.