Nyhed |  25.06.2018
 | 

Tankstationerne bliver til energistationer

Hvem, Hvad og Hvorfor i Børsen: 5 spørgsmål om branchen til Jacob Stahl Otte.

Jacob Stahl Otte  
Direktør
1. Hvorfor skifter I navn?
Vi skifter navn til Drivkraft Danmark for at understøtte vores rolle i den grønne omstilling af den danske transportsektor, som vi bidrager til nu og i fremtiden. Energi til transport skal i stigende grad komme fra vedvarende energikilder, og benzin og diesel vil gradvist blive erstattet af alternative energiformer. Branchen har i kraft af sin lange erfaring med håndtering og distribution af energi og sin daglige direkte kontakt til forbrugeren en unik mulighed for at teste og udbyde nye energiformer bedst og billigst. Vi kalder det bevægelsen fra benzinstationer til energistationer.
 

2. Er det tabu at hedde noget med 'olie'?
Vores medlemmer leverer drivkraft til al transport og ikke bare ét bestemt drivmiddel. Det gælder nu, men i endnu højere grad fremover.  Vi sælger i dag langt mest benzin og diesel iblandet biobrændstoffer – det er det kunderne efterspørger. Men vi tilbyder også el, brint, metanol og biogas og de drivmidler fremtiden ellers kommer til at byde på. Vi er i bund og grund distributører af al energi til transport både nu og i 2050.


"Branchen er i den grad omstillingsparate og hele tiden i gang med at udvikle deres koncepter og sortiment, så det passer til moderne mennesker på farten. "

3. Hvorfor kan man ikke købe dansk produceret naturgas på stationerne?
Det korte svar er, at der ikke er nogen efterspørgsel efter det. Samtidig er naturgasnettet langt fra landsdækkende, ligesom vores tankstationer. Derfor ser vi i højere grad flydende gas (bio-LNG) som en mulighed, da den kan distribueres over hele landet. Vi tror på, at biogas kan få en større rolle i den tunge transport, men det er som altid vigtigt at have forbrugerne i centrum og ikke systemet. Vi skal ikke udbygge med gas i transporten for gasnettets skyld, men fordi det kan give mening for forbrugerne, klimaet og samfundsøkonomien. 

4. Hvornår lukker I for hanerne til diesel?
Diesel tilbydes på stationer så længe, der er en efterspørgsel efter det. Diesel er et meget effektivt produkt – især til de lange ture og i den tunge transport. Lige nu ser vi en voldsom udvikling af dieselteknologien, som betyder, at de nye EURO 6d dieselbiler næsten ikke udleder skadelige stoffer – heller ikke når de kører på vejene. Når vi så samtidig iblander flere og bedre biobrændstoffer, kan dieselbiler faktisk gøres CO2-neutrale. Derfor ser vi ingen grund til, at dieselteknologien ikke også skulle være en del af fremtiden i samspil med de øvrige teknologier. 

5. Hvordan lokker I kunder til kioskerne?
I de sidste ti år er det faktisk lykkedes for vores medlemsvirksomheder at hæve omsætningen pr. butik med mere end 20 procent på trods af liberaliseringen af lukkeloven i 2012. Dette er blandt andet sikret med fokus på god kaffe og convenience. Branchen er i den grad omstillingsparate og hele tiden i gang med at udvikle deres koncepter og sortiment, så det passer til moderne mennesker på farten.




3. Hvorfor kan man ikke købe dansk produceret naturgas på stationerne?
Det korte svar er, at der ikke er nogen efterspørgsel efter det. Samtidig er naturgasnettet langt fra landsdækkende, ligesom vores tankstationer. Derfor ser vi i højere grad flydende gas (bio-LNG) som en mulighed, da den kan distribueres over hele landet. Vi tror på, at biogas kan få en større rolle i den tunge transport, men det er som altid vigtigt at have forbrugerne i centrum og ikke systemet. Vi skal ikke udbygge med gas i transporten for gasnettets skyld, men fordi det kan give mening for forbrugerne, klimaet og samfundsøkonomien. 

4. Hvornår lukker I for hanerne til diesel?
Diesel tilbydes på stationer så længe, der er en efterspørgsel efter det. Diesel er et meget effektivt produkt – især til de lange ture og i den tunge transport. Lige nu ser vi en voldsom udvikling af dieselteknologien, som betyder, at de nye EURO 6d dieselbiler næsten ikke udleder skadelige stoffer – heller ikke når de kører på vejene. Når vi så samtidig iblander flere og bedre biobrændstoffer, kan dieselbiler faktisk gøres CO2-neutrale. Derfor ser vi ingen grund til, at dieselteknologien ikke også skulle være en del af fremtiden i samspil med de øvrige teknologier. 

5. Hvordan lokker I kunder til kioskerne?
I de sidste ti år er det faktisk lykkedes for vores medlemsvirksomheder at hæve omsætningen pr. butik med mere end 20 procent på trods af liberaliseringen af lukkeloven i 2012. Dette er blandt andet sikret med fokus på god kaffe og convenience. Branchen er i den grad omstillingsparate og hele tiden i gang med at udvikle deres koncepter og sortiment, så det passer til moderne mennesker på farten. 

3. Hvorfor kan man ikke købe dansk produceret naturgas på stationerne?
Det korte svar er, at der ikke er nogen efterspørgsel efter det. Samtidig er naturgasnettet langt fra landsdækkende, ligesom vores tankstationer. Derfor ser vi i højere grad flydende gas (bio-LNG) som en mulighed, da den kan distribueres over hele landet. Vi tror på, at biogas kan få en større rolle i den tunge transport, men det er som altid vigtigt at have forbrugerne i centrum og ikke systemet. Vi skal ikke udbygge med gas i transporten for gasnettets skyld, men fordi det kan give mening for forbrugerne, klimaet og samfundsøkonomien. 

4. Hvornår lukker I for hanerne til diesel?
Diesel tilbydes på stationer så længe, der er en efterspørgsel efter det. Diesel er et meget effektivt produkt – især til de lange ture og i den tunge transport. Lige nu ser vi en voldsom udvikling af dieselteknologien, som betyder, at de nye EURO 6d dieselbiler næsten ikke udleder skadelige stoffer – heller ikke når de kører på vejene. Når vi så samtidig iblander flere og bedre biobrændstoffer, kan dieselbiler faktisk gøres CO2-neutrale. Derfor ser vi ingen grund til, at dieselteknologien ikke også skulle være en del af fremtiden i samspil med de øvrige teknologier. 

5. Hvordan lokker I kunder til kioskerne?
I de sidste ti år er det faktisk lykkedes for vores medlemsvirksomheder at hæve omsætningen pr. butik med mere end 20 procent på trods af liberaliseringen af lukkeloven i 2012. Dette er blandt andet sikret med fokus på god kaffe og convenience. Branchen er i den grad omstillingsparate og hele tiden i gang med at udvikle deres koncepter og sortiment, så det passer til moderne mennesker på farten. 

3. Hvorfor kan man ikke købe dansk produceret naturgas på stationerne?
Det korte svar er, at der ikke er nogen efterspørgsel efter det. Samtidig er naturgasnettet langt fra landsdækkende, ligesom vores tankstationer. Derfor ser vi i højere grad flydende gas (bio-LNG) som en mulighed, da den kan distribueres over hele landet. Vi tror på, at biogas kan få en større rolle i den tunge transport, men det er som altid vigtigt at have forbrugerne i centrum og ikke systemet. Vi skal ikke udbygge med gas i transporten for gasnettets skyld, men fordi det kan give mening for forbrugerne, klimaet og samfundsøkonomien. 

4. Hvornår lukker I for hanerne til diesel?
Diesel tilbydes på stationer så længe, der er en efterspørgsel efter det. Diesel er et meget effektivt produkt – især til de lange ture og i den tunge transport. Lige nu ser vi en voldsom udvikling af dieselteknologien, som betyder, at de nye EURO 6d dieselbiler næsten ikke udleder skadelige stoffer – heller ikke når de kører på vejene. Når vi så samtidig iblander flere og bedre biobrændstoffer, kan dieselbiler faktisk gøres CO2-neutrale. Derfor ser vi ingen grund til, at dieselteknologien ikke også skulle være en del af fremtiden i samspil med de øvrige teknologier. 

5. Hvordan lokker I kunder til kioskerne?
I de sidste ti år er det faktisk lykkedes for vores medlemsvirksomheder at hæve omsætningen pr. butik med mere end 20 procent på trods af liberaliseringen af lukkeloven i 2012. Dette er blandt andet sikret med fokus på god kaffe og convenience. Branchen er i den grad omstillingsparate og hele tiden i gang med at udvikle deres koncepter og sortiment, så det passer til moderne mennesker på farten. 

3. Hvorfor kan man ikke købe dansk produceret naturgas på stationerne?
Det korte svar er, at der ikke er nogen efterspørgsel efter det. Samtidig er naturgasnettet langt fra landsdækkende, ligesom vores tankstationer. Derfor ser vi i højere grad flydende gas (bio-LNG) som en mulighed, da den kan distribueres over hele landet. Vi tror på, at biogas kan få en større rolle i den tunge transport, men det er som altid vigtigt at have forbrugerne i centrum og ikke systemet. Vi skal ikke udbygge med gas i transporten for gasnettets skyld, men fordi det kan give mening for forbrugerne, klimaet og samfundsøkonomien. 

4. Hvornår lukker I for hanerne til diesel?
Diesel tilbydes på stationer så længe, der er en efterspørgsel efter det. Diesel er et meget effektivt produkt – især til de lange ture og i den tunge transport. Lige nu ser vi en voldsom udvikling af dieselteknologien, som betyder, at de nye EURO 6d dieselbiler næsten ikke udleder skadelige stoffer – heller ikke når de kører på vejene. Når vi så samtidig iblander flere og bedre biobrændstoffer, kan dieselbiler faktisk gøres CO2-neutrale. Derfor ser vi ingen grund til, at dieselteknologien ikke også skulle være en del af fremtiden i samspil med de øvrige teknologier. 

5. Hvordan lokker I kunder til kioskerne?
I de sidste ti år er det faktisk lykkedes for vores medlemsvirksomheder at hæve omsætningen pr. butik med mere end 20 procent på trods af liberaliseringen af lukkeloven i 2012. Dette er blandt andet sikret med fokus på god kaffe og convenience. Branchen er i den grad omstillingsparate og hele tiden i gang med at udvikle deres koncepter og sortiment, så det passer til moderne mennesker på farten. 

3. Hvorfor kan man ikke købe dansk produceret naturgas på stationerne?
Det korte svar er, at der ikke er nogen efterspørgsel efter det. Samtidig er naturgasnettet langt fra landsdækkende, ligesom vores tankstationer. Derfor ser vi i højere grad flydende gas (bio-LNG) som en mulighed, da den kan distribueres over hele landet. Vi tror på, at biogas kan få en større rolle i den tunge transport, men det er som altid vigtigt at have forbrugerne i centrum og ikke systemet. Vi skal ikke udbygge med gas i transporten for gasnettets skyld, men fordi det kan give mening for forbrugerne, klimaet og samfundsøkonomien. 

4. Hvornår lukker I for hanerne til diesel?
Diesel tilbydes på stationer så længe, der er en efterspørgsel efter det. Diesel er et meget effektivt produkt – især til de lange ture og i den tunge transport. Lige nu ser vi en voldsom udvikling af dieselteknologien, som betyder, at de nye EURO 6d dieselbiler næsten ikke udleder skadelige stoffer – heller ikke når de kører på vejene. Når vi så samtidig iblander flere og bedre biobrændstoffer, kan dieselbiler faktisk gøres CO2-neutrale. Derfor ser vi ingen grund til, at dieselteknologien ikke også skulle være en del af fremtiden i samspil med de øvrige teknologier. 

5. Hvordan lokker I kunder til kioskerne?
I de sidste ti år er det faktisk lykkedes for vores medlemsvirksomheder at hæve omsætningen pr. butik med mere end 20 procent på trods af liberaliseringen af lukkeloven i 2012. Dette er blandt andet sikret med fokus på god kaffe og convenience. Branchen er i den grad omstillingsparate og hele tiden i gang med at udvikle deres koncepter og sortiment, så det passer til moderne mennesker på farten.