Nyhed |  29.03.2011

FDM-test: Elbiler udleder mere end ventet

FDMs første test af elbiler på markedet viser, at de forurener mere end benzin- og dieselbiler, er dyrere at anskaffe og køre i og har en langt mindre rækkevidde end lovet.

FDMs magasin Motor har foretaget den første danske test af en rigtig elbil, der kan købes på markedet af almindelige mennesker. Elbilen i testen er en Mitsubishi Imiev. Konklusionen af testen er, at det er direkte i modstrid med fakta, hvis man tror, at det med dagens teknologi er bedre for CO2-udledningen at køre i elbil end en effektiv benzin- eller dieselbil.

 

For at afprøve teorien om, at en elbil er både billigere og mere miljøvenlig end en effektiv benzin- eller dieselbil har Motor målt Mitubishi Imievs egenskaber i praksis og derefter sammenlignet moderne benzin- og dieselbiler.

 

Resultatet er, at de høje danske elpriser gør det mindst lige så dyrt at køre i en elbil som i en benzin- eller dieselbil af tilsvarende satørrelse. Referencebilerne benzinbilen Peugeot 107 og dieselbilen VW Polo Bluemotion kostede henholdsvis det samme og 11 øre mindre pr. km i brændstof. Hertil kommer ifølge Motor, at elbilerne til trods for, at de er fritaget for afgift er mellem en halv og en hel gang dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler inklusiv afgift.

 

Også på klimafronten så det skidt ud for elbilen. Motor har regnet på forbruget af strøm pr. km og resultatet er, at elbilen er lidt mere forurenende end benzin- og dieselbilen.

 

Det sidste store problem for elbilen i testen er dens rækkevidde. Mitubishi stiller en rækkevidde på 150 km i udsigt. Men Motor kunne ikke køre mere end 60-70 km på en opladning. (Motor)

 

Relaterede nyheder